Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Digitale consulten geven patiënt actievere rol

Marjolein Streur-Kranenburg
Huisartsen krijgen het steeds drukker en er is volop onderzoek naar digitale middelen ter ondersteuning. Een van de manieren is om - waar mogelijk - consulten online plaats te laten vinden. Vanaf digitale triage tot aan het sturen van informatie en advies. Het platform Spreekuur.nl maakt dit voor alle huisartsen mogelijk. Huisarts en CMO van Digidok Dianne Jaspers stond aan de basis van deze ontwikkeling. "Het vraagt wat meer van de patiënt, maar dat is over het algemeen geen probleem."
screenshot digitale consulten via spreekuur.nl

Het idee achter Spreekuur.nl is redelijk eenvoudig. Patiënten met een vraag aan de huisarts gaan naar een website of de app. Ze vullen daar in wat hun klacht is en krijgen daar verschillende vragen over. Ook kunnen ze foto’s insturen en aangeven wat precies hun hulpvraag is. Op basis van deze gegevens wordt de urgentie bepaald en pakt de huisarts of assistent het verder op. Zij kijken dan wat de beste vervolgstappen zijn. Via een chatfunctie kunnen ze hierover communiceren met de patiënt. Als de klacht redelijk duidelijk is, kan de diagnose gesteld worden en informatie worden gegeven. Hiervoor zitten kant-en-klare digitale templates in het systeem. Als het nodig is om toch even gezien te worden kan de arts kiezen om te videobellen, of om een afspraak in de praktijk te plannen. Dan is de anamnese al binnen en kan het consult anders ingericht worden, met meer nadruk en tijd voor samen beslissen.

Efficiëntere zorg

Jaspers legt uit wat de voordelen zijn van dit systeem. “Op deze manier kunnen patiënten op hun eigen tijd contact opnemen met de huisarts. Ze hoeven niet te wachten aan de telefoon of voordat ze de spreekkamer in kunnen. De huisarts en de assistenten krijgen meteen al een goed beeld van wat er aan de hand is, omdat de patiënt al behoorlijk veel informatie heeft gedeeld. Bovendien kan de patiënt aangeven wat de hulpvraag is. Veruit de meeste mensen hebben niet de vraag om de huisarts te spreken, maar willen vooral weten wat er aan de hand is en wat ze eraan kunnen doen. Dat kunnen we via het systeem snel regelen. Het gaat dus verder dan alleen de triage, want het hele consult kan online plaatsvinden. Dit scheelt tijd, want sommige vragen heb je zo binnen een paar minuten naar ieders tevredenheid opgelost. Bovendien kan het werk beter verdeeld worden tussen de artsen en de assistenten.”

Huisartsenposten en dagpraktijken

Een eerder systeem van digitale consulten werd al een paar jaar geleden getest vanuit Zweedse organisatie. Toen die pilot stopte, besloten Jaspers en collega’s zelf een vergelijkbaar systeem op te zetten omdat het zo goed werkte. Momenteel zijn er 4 huisartsenposten en 30 dagpraktijken aangesloten bij Spreekuur.nl. Zeker wanneer zowel de huisartsenpost als de bijbehorende dagpraktijk zijn aangesloten werkt het goed. “De patiënt hoeft dan maar één keer alle informatie te delen en bij de huisartsen is dat dan al bekend. Als een klacht dus niet op de huisartsenpost hoort en de patiënt wordt doorverwezen naar de eigen huisarts, wordt de informatie gewoon doorgezet. Dan kan de huisarts direct door naar de volgende stap en hoef je dat niet meer uit te vragen. Dat is het grotere idee erachter.”

Integreren in de bestaande manier van werken

Het implementeren van een dergelijk systeem zorgt natuurlijk ook voor uitdagingen. “Het gaat het makkelijkst bij nieuwe huisartsenpraktijken die hier direct mee starten”, weet Jaspers uit ervaring. “In de nieuwere HISsen kan Spreekuur.nl geïntegreerd worden, in de oudere HISsen is dat nog niet het geval. Bovendien kun je de patiënten direct informeren dat je op deze digitale manier werkt”

“Voor al bestaande praktijken is het een grotere klus, want zij moeten een transformatie door. Je moet kijken hoe dat samen kan gaan met je HIS en tot zekere hoogte moet je anders gaan werken. Het vraagt om een team-effort om dit op te zetten. Je moet de digitale consulten onderdeel maken van je werkwijze. Dat betekent dus dat assistentes patiënten erop moeten wijzen dat je werkt met het digitale systeem. Eventueel kun je het gebruik ervan stimuleren door die mensen sneller te beantwoorden. Daarnaast moet je ook ruimte in de planning maken om die digitale consulten af te handelen. Je moet het niet inplannen als iets ernaast, want dan krijg je weer iets extra’s op je bord. Wat bijvoorbeeld kan is om minder fysieke consulten te plannen en die tijd te gebruiken voor digitale consulten. Dan gaat het tijdsbesparend werken.”

Digitalisering onvermijdelijk

Volgens Jaspers kunnen huisartsen niet anders dan meegaan in de digitalisering. “In de huidige ontwikkelingen speelt digitalisering een steeds grotere rol. Maar die transformatie gaat niet vanzelf. Je kunt dus nu het best al beginnen door te kijken wat je wil, wat voor jouw praktijk werkt en wat je wil bereiken. Bovendien heeft de patiënt ook tijd nodig om betrokken te raken. Het vraagt van de patiënten een andere manier van handelen. Zij krijgen een grotere rol omdat zij zelf eerst de informatie goed moeten aanleveren en daar moeten ze ook aan wennen. Maar over het algemeen staan patiënten er zeker voor open en kunnen ze dat heel goed. Als het eenmaal goed loopt, kan het mogelijk tijdbesparend werken voor zowel de patiënt als de huisarts. Er zijn zoveel mogelijkheden, en het maakt het werk echt makkelijker.”