Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Toename ongevallen met fatbikes

fediverbeek
In januari 2023 meldde Veilig Verkeer Nederland een snelle groei in de verkoop van fatbikes, wat door VeiligheidNL wordt bevestigd met een toename in het aantal Spoedeisende Hulp (SEH) behandelingen na fatbike-ongevallen in 2023 en 2024. De fatbike werd in 2021 voor het eerst genoemd in het Letsel Informatie Systeem (LIS) als voertuig betrokken bij ongevallen. Dit aantal steeg van zeven in 2022 naar 59 in 2023, en in de eerste vier maanden van 2024 zijn er 33 ongevallen geregistreerd.

Kenmerken van slachtoffers en ongevallen

Opvallend is dat veel slachtoffers jong zijn, met een sterke vertegenwoordiging van 10-14-jarigen. In 2023 waren 19 van de 59 slachtoffers uit deze leeftijdsgroep en in 2024 waren dat er 17 van de 33. De meeste slachtoffers zijn mannelijk. Eenzijdige ongevallen, waarbij het slachtoffer zonder botsing viel, vormen het grootste deel van de incidenten (52% in 2023 en 64% in 2024). In een derde van de gevallen was er een botsing met een andere verkeersdeelnemer, vaak een auto. Hoofdletsels komen relatief vaak voor bij fatbike-ongevallen.

VeiligheidNL ziet een zorgwekkende stijging in het aantal SEH-bezoeken na ongevallen met fatbikes, vooral gezien de ernst van de verwondingen en de jonge leeftijd van de slachtoffers. Verdiepend onderzoek naar de omvang van de problematiek, de oorzaken van deze ongevallen en het risicogedrag van de doelgroep is nodig. Dit onderzoek kan bijdragen aan het ontwikkelen van effectieve preventieve maatregelen en het verkrijgen van inzicht in de risicoperceptie van ouders omtrent fatbikes.