Nivel: Veranderingen tijdens coronacrisis waren voor huisartsen administratief zwaar

De coronapandemie heeft voor behoorlijk wat veranderingen in de huisartsenpraktijk gezorgd, qua werkwijze, triage, inrichting van de praktijk en bijvoorbeeld meer beeldbellen. Veel huisartsenpraktijken hebben dat ervaren als een vergroting van de administratieve lasten, vooral door de verandering van het aantal patiëntencontacten. Dat blijkt uit de tweede enquête over e-health toepassingen in de huisartsenpraktijk, uitgevoerd door het Nivel.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

 

Het begrip ‘administratieve lasten’ wordt door de praktijken breed geïnterpreteerd. Niet voor alle praktijken geldt dat deze lasten tijdens of vanwege de covid-19 pandemie zijn veranderd. Ruim een derde van de praktijken (39%) gaf aan dat de administratieve lasten hetzelfde zijn gebleven. Van de 61% die wel veranderingen zag, is volgens een meerderheid wel sprake van een toename van administratieve lasten. En dan werden vooral andere werkwijzen en/of een verandering van het aantal patiëntcontacten genoemd.

Toename lasten

Vooral ‘contact op afstand’ via telefoon, e-mail of beeldbellen zorgde volgens sommige praktijken voor een toename van de lasten. Want er werd meer tijd besteed aan het uitvragen van klachten, afstemming, terugbellen van patiënten en de registratie van gesprekken, e-mailconsulten en beeldmateriaal in het medisch dossier. Andere lasten die werden ervaren hielden verband met e-consulten wanneer de zorgvraag niet altijd helder gesteld wordt door de patiënt. Het gevolg is veel ‘heen en weer ge-mail’. Ook blijkt dat de organisatie van een videoconsult veel tijd kost. Niet alle patiënten zijn vertrouwd met e-mailgebruik of beeldbellen wat veel uitleg vergt. Vooral doktersassistenten zijn hiervoor verantwoordelijk.

Nieuwe protocollen

Praktijken moesten ook nieuwe protocollen bedenken, patiënten informeren over de nieuwe regels, de website updaten, het antwoordapparaat en spreekuren aanpassen, evenals looproutes in de wachtkamer. Vanwege aanpassingen aan richtlijnen moesten nieuwe werkwijzen soms weer worden veranderd en dat betekende ook meer overleg met het team, met de gemeente en andere collega’s in de wijk. Een praktijkhouder: ‘Gruwelijk veel wisselende protocollen en werkwijzen die om de haverklap veranderen en zeer gedetailleerd zijn en lastig zijn te vertalen naar een werkbare situatie in de praktijk. Daarom vaker overleggen nodig voor afstemming met praktijkpersoneel.’

Web-enquête

De data zijn afkomstig uit een webenquête die in juli-augustus 2020 is uitgevoerd. De enquête waaraan 294 huisartsenpraktijken meededen, is het vervolg op een eerste enquête die gehouden werd in maart 2020 onder 1.443 huisartsenpraktijken. Die enquête bood inzicht in de veranderingen die hadden plaatsgevonden in hun praktijk ten gevolge van corona.

Ga voor meer informatie naar de factsheet Hoe hebben huisartsenpraktijken de administratieve lasten ervaren tijdens de coronapandemie? >>

Bron: Nivel
Beeld: Fotolia