Lage rugklachten bij tieners | Therapie en preventie

Lage rugklachten komen tegenwoordig veel voor bij tieners en jongvolwassenen. Op korte termijn betekent dit soms een onderbreking van sportactiviteiten en absentie van school.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Lage rugklachten komen tegenwoordig veel voor bij tieners en jongvolwassenen. Op korte termijn betekent dit soms een onderbreking van sportactiviteiten en absentie van school. Op lange termijn kunnen recidieven optreden, die gekenmerkt worden door meer pijn en een meer uitgebreide symptomatologie, zoals uitstraling in een been of neurologische symptomen.

In de verschillende studies over rugklachten bij jongeren bestaan enorme verschillen in prevalentiepercentages. De vermelde prevalenties variëren van 1,1% tot 66%, afhankelijk van de onderzoeksgroep, de leeftijd en de criteria die gesteld worden aan het begrip lage rugklachten. Het werkelijke percentage ligt ergens in het midden. De prevalentie neemt toe met de leeftijd. Verder tonen de recentste studies de hoogste prevalentiepercentages. Dit wijst erop dat het aantal tieners met lage rugpijn toeneemt. De kans dat een kind met lage rugklachten ook als volwassene rugklachten krijgt, is zeer groot. Men moet zich hierbij realiseren dat de definitieve vorm van de wervelkolom vast komt te staan tijdens de tienerjaren, als het kind nog groeit. Niet zelden vormt zich tijdens deze periode een versterkte kyfolordose. Als de thoracale kyfose al te sterk wordt, spreekt men van de ziekte van Scheuermann, waarvan is aangetoond dat dit verhoogd risico geeft op lage rugklachten voor de rest van het leven.

Therapie

De behandeling van lage rugklachten bij jongeren bestaat uit:
  • Lifestyleadviezen
    –  Een slechte houding corrigeren door actief te zitten en houdingsoefeningen opgeven. Beter dan zitten is op de buik liggen voor lezen, tv-kijken en gamen.
    –  Ergonomische adviezen.
    –  Reductie van het aantal uren dat besteed wordt aan computergames en dergelijke.
  • Rugscholing, waarbij aandacht besteed wordt aan veilig ruggebruik (bijlage IV).
  • Het doen van oefeningen; een sterk en soepel lichaam is minder kwetsbaar: men kan hierbij denken aan spierversterking, mobilisering van de wervelkolom, extensieoefeningen, rotatieoefeningen en het rekken van verkorte spieren met een gestrekte romp.
  • Het stimuleren van lichaamsbeweging of extra gymnastiek.

Preventie

Preventieve maatregelen zijn min of meer gelijk aan de behandeling van lage rugklachten:

  • Houdingsinstructies. Uren achter elkaar zitten wordt afgeraden. Verder wordt afwisseling van houding geadviseerd.
  • Spierversterkende en mobiliserende oefeningen, evenals oefeningen tijdens gymlessen om de musculatuur op lengte te houden.
  • Stimuleren van lichaamsbeweging in het algemeen. Sporten, waar veel veelzijdig bewogen en gestrekt wordt, zoals handbal, korfbal, volleybal en zwemmen, hebben een groter preventief effect dan voetbal, hockey of wielrennen.

Uit: Onderzoek en behandeling van lage rugklachten, Hoofdstuk 3 Lage rugklachten bij tieners
Beeld: Fotolia