Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Geef de assistente of POH een compliment als het goed gaat’

Adri van Beelen
Het wordt maar al te snel vergeten: iemand een compliment maken als hij of zij het werk goed verricht. Toch is het heel belangrijk om dit als praktijkmanager of praktijkhouder regelmatig te doen, zegt Klara Knapen, praktijkmanager en een van de auteurs van het Handboek praktijkvoering - Bouwstenen voor de huisartsgeneeskunde.

Waarom dit belangrijk is, lijkt voor de hand te liggen. Knapen: ‘Je stimuleert je collega’s ermee als je hen een compliment maakt. Iedereen vindt dat fijn om te horen. En het bevordert natuurlijk een goede werksfeer.’

Klara Knapen is niet alleen praktijkmanager maar ook docent praktijkmanagement en tevens de voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Praktijkmanagement. In het onlangs vernieuwde Handboek nam zij het hoofdstuk Personeelszaken voor haar rekening.

Het Handboek praktijkvoering is een zogeheten ‘netwerkboek’ waarin de nadruk ligt op het samenwerken in netwerken rondom de patiënt, met andere collega-huisartsen, een steeds breder palet aan praktijkmedewerkers en verschillende partners in de wijk, gemeente en regio. Dat is ook volgens Klara Knapen de kern van de zaak: ‘Huisartsen hebben in de praktijk tegenwoordig te maken met meer professionals zoals poh’s, verpleegkundig specialisten, physician assistents, hidhas, aio’s, waarnemers, etcetera.’

Wat is een belangrijke tip voor praktijkmanagers en praktijkhouders in de huisartsenpraktijk?

Knapen: ‘Aandacht hebben voor je medewerkers! Het klinkt als vanzelfsprekend, maar het schiet er zo vaak bij in. Dus vraag regelmatig aan het personeel hoe het gaat. Dat is zo ontzettend belangrijk. Want door dat te doen, worden je medewerkers gestimuleerd open en eerlijk te zijn. En zullen zij dingen ook gewoon aankaarten. En verder: betrek hen bij plannen en je keuzes voor verandering. Vraag “wat vinden jullie daarvan?” en “hoe kunnen we dit samen oppakken?”. Daarmee hou je binnen het team oog voor mogelijkheden en rekening met knelpunten’.

Wat moet een praktijkmanager absoluut niet doen?

‘Het team vergeten mee te nemen. Want als je niet goed luistert ga je voorbij aan wat er leeft onder je medewerkers. Wees ervan overtuigd dat iedereen het goede wil, en dat iedereen een volwaardig teamlid wil zijn. Ja, goed personeelsmanagement kost nou eenmaal heel veel tijd, en tijd is kostbaar. Die zou je het liefst alleen aan je patiënten besteden. Maar het hoort erbij. Wat dat betreft wordt er in de huisartsenopleiding mijns inziens te weinig aandacht aan personeelsmanagement besteed. Dit handboek voorziet dan ook in een grote behoefte want een betere werksfeer en meer werkplezier draagt ook bij aan betere patiëntenzorg.’

 


Meer informatie

Handboek Praktijkvoering. Bouwstenen voor de huisartsgeneeskunde
ISBN 9789036826464
Prijs: € 59,95
Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum in Houten