Advies huisarts nog steeds bepalend voor keuze zorgverlener

Het advies van de huisarts is door zorgvragers de meest genoemde reden voor de keuze van een bepaalde zorgaanbieder. Ook afstand en wachttijd spelen een rol. De rol van kwaliteitsinformatie is nog te verwaarlozen.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Dit blijkt uit onderzoek van in het kader van het project Gepast Verwijzen. Er is hierbij onderzocht op welke wijze zorgvragers en verwijzers van ZIO, eerstelijns zorgorganisatie in Maastricht en Heuvelland, op dit moment hun keuze voor vervolgzorg maken en welke factoren hierin bepalend zijn.

Afstand

Zorgvragers noemen vooral het advies van de huisarts bepalend voor deze keuze, voor 34 procent van de ondervraagden is dat doorslaggevend. Daarnaast spelen bijvoorbeeld afstand (23 procent) en wachttijd (17 procent) een belangrijke rol in de keuze. Kwaliteitsinformatie speelt op dit moment nagenoeg geen rol in de keuze van een zorgaanbieder.

Toekomstige keuzes

Hoewel objectieve kwaliteitsinformatie nu nog geen rol speelt bij de keuze voor een zorgaanbieder, worden zorguitkomsten (zoals behandelresultaten en complicaties) en ervaring van de zorgaanbieder met vergelijkbare patiënten door 37 respectievelijk 32 procent van de responderende zorgvragers belangrijk gevonden om mee te laten wegen in een advies bij toekomstige keuzes.

Bron: Qruxx
Beeld: Fotolia