Uitslag Poll | Patiënten met kleine kwalen doorverwijzen naar de drogist

Onlangs kwam in het nieuws dat huisartsen en drogisten de handen ineen slaan voor betere hulp aan patiënten met kleine kwalen door nauwer samen te werken, meer informatie met elkaar te delen en naar elkaar door te verwijzen. Dat gaat binnenkort gebeuren in twee proefprojecten in het Gelderse Brummen en Tiel. De initiatiefnemers hopen uiteindelijk dat mensen via de drogist en zelfmedicatie een kleine kwaal zelf kunnen oplossen. Wij vroegen u naar uw mening.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Hand with plastic pill bottle on blurred pharmacy store background Usage: Journal Inside 40103_005_004 (2017) Publikationsname / Publikationsnummer / E-Tag TT.MM.JJJJ (optional) Usage: Online (20190429) *** Local Caption *** © jimbophotoart / stock.adobe.com

 

Poll | We hebben de resultaten van de poll voor u op een rij gezet

1. Het is een goed idee om patiënten met kleine kwalen te verwijzen naar de drogist
Mee eens 21%
Mee oneens 72%
Geen mening 7%

 

2. In deze samenwerking is er sprake van een conflicterend belang tussen de gezondheidstaak van huisarts en het commerciële belang van de drogist
Ja 79%
Nee 12%
Geen mening 9%

 

3. In deze opzet zullen juist meer/minder mensen naar de huisarts gaan | Maak uw keuze
Meer 25%
Minder 27%
Geen mening 48%

(n = 72 – 21 mei 2019)

Conclusie peiling

Veruit de meerderheid van de huisartsen die hebben gereageerd vindt het geen goed idee om patiënten met kleine kwalen te verwijzen naar de drogist (72%). Ook vinden de meeste huisartsen dat in deze samenwerking sprake is van een conflicterend belang tussen de gezondheidstaak van huisarts en het commerciële belang van de drogist (79%). Of in deze opzet juist meer/minder mensen naar de huisarts gaan, zijn de meningen verdeeld (25% versus 27%), en 48% vindt dat nog lastig in te schatten, zo blijkt uit de uitkomst.

Conclusie reacties

Veel huisartsen hebben reacties achtergelaten – zie hieronder. De drie belangrijkste punten die meerdere keren werden genoemd:

  1. Het personeel van de drogisterijen beschikt niet over voldoende kennis om patiënten goed en deskundig te adviseren.
  2. De samenwerking met drogisterijen doet afbreuk aan het vak en de expertise van huisarts en aan de kern van de huisartsgeneeskunde: de huisarts is geen voorschrijver van middelen, maar heeft oog voor het gehele ziektegedrag van een patiënt.
  3. Apotheken zijn meer geschikt voor een dergelijke samenwerking.

In de ruimte voor opmerkingen lieten uw collega’s de volgende reacties achter:

  • Drogist staat vol homeopathie en bewezen ineffectieve geneesmiddelen die beide wel aanbevolen worden voor klachten.
  • Mensen kennis geven dat ze voor kleine kwalen niet naar de huisarts moeten/hoeven is wat anders dan ze middelen aansmeren die ze toch niet nodig hebben. De meeste kleine kwalen behoeven geen medicatie en ook geen drogisterij artikelen.
  • Bij ketendrogisterijen als Kruidvat en Trekpleister staan vaak jonge meisjes in de winkel om de klant te helpen. Die hebben geen bal verstand van kleine kwalen en medicatie.
  • Ik blijf het bijzonder vinden dat men veel zelfzorgmedicatie mee kan krijgen van een winkelier die zelf nauwelijks verstand heeft van de verkochte middelen, en tevens ook zeer beperkte kennis heeft over het menselijk lichaam. Laat staan de metabolisme en pathologie. Mijn mening is kleine kwalen en zelfzorg op te schalen door patiënten te onderwijzen middels klinische lesjes/informatiemomenten/”wat te doen bij…”/ehbo-cursus.
  • Apotheken zijn veel geschikter voor deze samenwerking. Daar zijn namelijk alle medewerkers gediplomeerd. Van die ene drogist met diploma hoef je het ook niet te hebben als je afrekent bij een 16-jarige kassa medewerker bij het Kruidvat of Etos.
  • Kennis over medicijnen is bij drogist zeer beperkt.
  • Drogisterijen verkopen meer flauwekul dan bewezen medicatie. Vaak geven zij verkeerde adviezen (zoals spullen tegen keelklachten, dr. Vogel ellende, multivitamines, e.d.). De huisarts moet patiënten zelfstandig proberen te maken met goede voorlichting. Drogisten zijn in eerste instantie winkels. 1. kost mensen onnodig veel geld en 2. ook ernstige ziekten kunnen onschuldig ogen in eerste instantie. Het is de expertise van een goede huisarts om die eruit te halen. En is het niets dan kan een ontspannen gesprekje ook geen kwaad.
  • Het niveau van de verkoopster van de drogist is niet echt hoog te noemen. Lijkt me niet verstandig daarop te vertrouwen. Wil niet zeggen dat patiënten geen medicatie kunnen kopen bij de drogist.
  • Refererend naar het NTvG van 21-12-2018: er treedt ongewenste medicalisering op doordat het ‘afwachtend’ beleid van huisartsen bij kleine kwalen vervangen wordt door een pilletje/drankje/zalfje. Er is nog veel meer over te zeggen maar ik laat het hierbij.
  • Ik heb een slechte ervaring met de adviezen van drogisten. Er is bovendien sprake van grote kans op schending van de privacy.
  • Ik ga er dan vanuit dat er een gekwalificeerde drogist in de drogisterij aanwezig is!!!
  • Mijn eigen ervaring bij drogisterijen is dat er verkopers/verkoopsters in de winkel staan die nergens echt iets vanaf weten en ook opgelucht zijn als de klant nee zegt op de vraag of ze nog informatie willen over het geneesmiddel. Vaak ook nog super jong met nul ervaring. Gaan zij dan vragen welke andere medicatie de klant ook nog gebruikt en beoordelen of dat samen gaat? En wil de klant die informatie wel delen met ze? Als dat niet zo is, krijgen ze dan niets mee naar huis?? Hoe gevaarlijk gaat dit worden! En waarschijnlijk ook niet echt goedkoper… Het is sowieso al onbegrijpelijk dat nsaid’s zo over de toonbank zonder recept verkrijgbaar zijn. Niemand neemt meer verantwoordelijkheid als het een keer mis gaat.
  • De drogist is bij uitstek de ondernemer die al sinds jaar en dag onzin medicatie verkoopt. De graagte waarmee al deze nepmiddelen aan de man gebracht worden toont aan dat drogisten geen onderscheidend vermogen hebben. Dat huisartsen met deze ondernemers in zee gaan, lijkt mij ook een teken dat het onderscheidend vermogen van huisartsen achteruitgaat.
  • Een gang naar de dokter is iets anders dan de gang naar de drogist voor een middeltje. De huisarts is geen middelenvoorschrijver. Die heeft oog voor het gehele ziektegedrag.
  • Groot risico voor verdere commercialisering zorg. Groot risico voor gevaarlijk/verkeerde adviezen. Groot risico voor verdere somatisering.
  • Hoop ik. Soms kunnen adviezen ook weer aanzetten tot een bezoek aan de huisarts. Goede afstemming met drogist is wel een voorwaarde.
  • Adequate antwoorden zijn niet te verwachten van de drogist. Apotheker lijkt me beter!
  • Eerst goede opleiding of stroomschema voor drogisterijmedewerkers, vaak adviezen die nergens op slaan nu, zou ook meer onrust kunnen geven.
  • Een onzinnig en schadelijk idee, dat afbreuk doet aan de kern van de huisartsgeneeskunde: wat is de vraag achter de vraag, het probleem achter het probleem, de angst achter de ‘kleine kwaal’. Een z.g. ‘kleine kwaal’ is pas een kleine kwaal NA de diagnose van de huisarts, niet ervoor. Wat een ten hemel schreiende kortzichtigheid en minachting van het eigen vak.
  • Thuisarts.nl is o.a. HET medium voor zelfzorg. Als iedereen deze site eerst zou raadplegen alvorens de huisarts te bellen, zou dat al een hoop kunnen schelen. Waar men de eventuele zelfzorgmiddelen vervolgens koopt, mag men zelf bepalen. De drogist met diversiteit aan personeel (invalkrachten, zaterdagbaantjes) is niet de meest geëigende en deskundige plek voor goede adviezen qua gezondheid en er is zeker de schijn van belangenverstrengeling.
  • Apotheek is hier meer geschikt voor.
  • De meeste apotheken zijn ook halve drogisten, daar kunnen mensen ook altijd al binnenlopen voor een advies dat drogistenpersoneel goed geschoold zou kunnen zijn om ook te adviseren is mooi maar ik vraag me af hoe dat uit kan, je kan toch niet opeens als apotheker/doktersassistente daar te werk zijn, dan zit je gewoon op de verkeerde werkplek.
  • De groep patiënten die met kleine kwalen naar de huisarts gaat verwacht waarschijnlijk iets te zullen krijgen wat hen verder geen geld kost. Ik denk dat dat dáár het ‘probleem’ zit. Die groep heeft geen geld om zelfzorgmedicatie te kopen, of wil het er niet aan uit geven. An sich vind ik bovenstaande een goed plan, maar dan de screening al voor de poort, door de assistente? Campagnes om mensen er bewust van te maken dat je niet overal mee naar de huisarts hoeft. Thuisarts verder uitbreiden?
  • De kleine kwalen kunnen via assistente van de huisarts beter worden besproken, die heeft het emd er ook bij en weet dus meer over interacties . Daarnaast komen geregeld patiënten niet alleen voor hun kleine kwaal en is er een deurknopfenomeen, daar kan de drogist niets mee.
  • Meer samenwerking tussen huisarts en drogist is op zich goed. Maar officieel verwijzen gaat te ver. De meeste kleine kwalen zijn aan te pakken zonder zelfmedicatie. Vraag is of drogisterijmedewerkers mensen ook advies kunnen geven zonder een middeltje te willen verkopen.
  • Ik heb drogisten regelmatig pertinente onzin horen uitleggen aan klanten. Bijvoorbeeld met verve homeopathie horen verdedigen maar ook allerlei andere behandelingen waarvan het bewijs er aantoonbaar niet is. Dit staat echt haaks op de evidence based medicine die wij als huisartsen nastreven.
  • Moet ik nu patiënten doorverwijzen naar die 16-jarige puber aan de kassa bij Kruidvat? Moet niet gekker worden…
  • Wie houdt in de voorgestelde opzicht toezicht op de kwaliteit van de drogist-informatie?
  • Gezien de vele interacties die bij zelfzorg kunnen voorkomen moet dit een taak van de apotheek blijven. Een drogist heeft immers geen informatiesysteem waar per patiënt combinaties van geneesmiddelen en de bijbehorende interacties gecheckt kunnen worden. De apotheek heeft de kennis en informatiesystemen om dit te kunnen beoordelen. Je zult maar een pijnstiller van de drogist slikken die je bloedverdunner onwerkzaam maakt… Bovendien is de kennis van veel drogisterijmedewerkers matig tot slecht.
  • Bizar!
  • In de oude drogisterijen was meestal alleen de drogist zelf die je hielp. Niet iedere medewerker in een drogisterij als van het Kruidvat of Etos is een drogist. Mijns inziens is de info die gegeven wordt niet altijd betrouwbaar. Als klant lijkt het me niet prettig om je kwaaltjes te benoemen in een winkel waar iedereen mee kan luisteren. Een arts heeft geleerd door te vragen om te achterhalen of er achter het kwaaltje een grotere zit. D.m.v. triage kun je bij veel kleine kwaaltjes telefonisch adviseren en verwijzen naar thuisarts.nl.

Poll

Neem ook deel aan de korte, anonieme Poll >>

Heeft u het artikel nog niet gelezen, ga naar Huisartsen gaan doorverwijzen naar drogist >>

Beeld: © jimbophotoart / stock.adobe.com