Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Bezettingsproblemen? 4 praktische tips voor huisartspraktijken

Rachel van de Pol
Huisartspraktijken kampen met forse uitval van medewerkers door hoge coronabesmettingscijfers. Het LHV deelt vier maatregelen om deze uitdagende tijd zo goed mogelijk door te komen.

Uit coronapeilingen van afgelopen week blijkt dat 88 procent van de huisartspraktijken te maken heeft met uitval van huisartsen en medewerkers door ziekte en quarantaine. Het uitvalpercentage ligt per praktijk op gemiddeld 26 procent. Het is volgens LHV-voorzitter Mirjam van ’t Veld ‘roeien met de riemen die we hebben.’

Hoe kunt u als huisarts onder deze omstandigheden de best mogelijke zorg aan patiënten bieden en tegelijkertijd het welzijn van medewerkers waarborgen?

1: Communiceer duidelijk naar patiënten

Des te meer de patiënt weet waar die aan toe is en waarom, des te minder de druk op (ondersteunend) personeel. Zorg daarom voor heldere communicatie op de praktijkwebsite en via het telefoonmenu als er sprake is van:

  • Verminderde bereikbaarheid van de praktijk.
  • Verminderde beschikbaarheid van zorgverleners.
  • Afspraken die telefonisch of via beeldbellen plaatsvinden.
  • Dusdanige onderbezetting dat reguliere zorg niet meer (snel) geboden kan worden. Laat in dit geval aan patiënten weten dat ze doorverbonden kunnen worden met een andere praktijk.

Een vergrote inspanning op het gebied van verwachtingsmanagement, vermindert telefoontjes naar de praktijk en kan een begripvolle houding van de patiënt bevorderen.

2: Zet thuiswerkmogelijkheden optimaal in

Veel huisartspraktijken maken al gebruik van thuiswerkmogelijkheden. Mocht dit nog niet het geval zijn, neem dan contact op met uw ict-leverancier. Die kan u informeren over telefonische mogelijkheden en HIS-toegang om medewerkers veilig vanuit huis te laten werken.

Aanrader: bekijk het uitgebreide overzicht dat LHV, NHG en InEen hebben gemaakt voor geschikte aanbieders van applicaties voor patiëntcontact via beeldbellen.

3: Overweeg een huisarts voor telefonische triage

Er zijn praktijken die goede ervaringen hebben met de inzet van een huisarts bij de telefonische triage of de begeleiding ervan. Meer vragen van patiënten kunnen hierdoor telefonisch worden beantwoord, wat een praktijkconsult overbodig maakt.

4: Schroom niet om gebruik te maken van regionale hulp

Neem contact op met het crisisteam in uw regio, als u problemen voorziet. Wanneer een huisartsenpraktijk geen volledige huisartsenzorg meer kan bieden, treedt het regionale huisartsen-rampen-opvang-plan (bron: LHV) in werking. LHV heeft gesignaleerd dat veel praktijken al met omringende praktijken samenwerken, zodat patiënten in ieder geval met spoedklachten terecht kunnen. Regionale afspraken zijn precies hiervoor gemaakt, dus schroom niet hulp in te schakelen.